Północnoafrykańska zupa groszkowa

Zupa groszkowa

Pierwszy raz jadłem tą zupę ponad dwa lata temu. Dzięki niej poznałem zapach kminu rzymskiego. Było to też jedno z moich pierwszych spotkań z magiczną kuchnią, gdzie wydawałoby się zwykłe potrawy, bo tak na prawdę jest to przecież zwykła grochówka, smakują zupełnie niezwykle.

Wczoraj poczęstowałem nią znajomych i zareagowali na nią podobnie jak ja kiedyś - zaskoczeniem, zdziwieniem i... uśmiechem na twarzy.

Mam nadzieję, że skusicie się na ten przepis i Wasze reakcje będą podobne do moich.

Składniki

  • 180 ml wywaru z warzyw
  • 160 g ryż brązowy ugotowany
  • 350 g grochu zielonego w połówkach
  • 900 ml wody
  • 1 większa cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 4 łyżki oleju, np. z pestek winogron, albo ryżowego
  • 2 liście laurowe
  • 1/2 łyżki kmin indyjski mielony
  • 1/2 łyżki cynamonu
  • Szczypta cayenne
  • szczypta kurkumy
  • zielę angielskie
  • sok z ćwiartki cytryny
  • Sól i pieprz do smaku

Przygotowanie

  • Ugotuj ryż zgodnie z opisem na opakowaniu.
  • Przygotuj wywar warzywny gotując 2 marchewki, pietruszkę, kawałek selera i por 45 minut - 1 godz. (do wywaru możesz dodać liść laurowy, ziele angielskie, trochę kurkumy, lubczyka i soli)
  • Opłucz groch, zalej wodą, dodaj liść laurowy i gotuj pod przykryciem 45 min - 1 godz.
  • Obierz cebulę i czosnek i uduś w oddzielnym garnku aż cebula będzie przeźroczysta
  • Dodaj przyprawy i duś jeszcze 5 min., często mieszając. Odstaw na bok.
  • Gdy groch będzie ugotowany wyjmij liście laurowe, dodaj mieszaninę cebulowo-czosnkowo-przyprawową i zmiksuj.
  • Dodaj pozostałe składniki.

Ja po nałożeniu zupy na talerz posypałem ją prażonym słonecznikiem, siemieniem lnianym i sezamem oraz polałem olejem z pestek dyni, który przepięknie pachniał i bardzo dobrze skomponował się z zupą.

Smacznego!